Burki to miejsce o bogatej historii, które dawniej funkcjonowało jako osada leśna, a obecnie stanowi ulicę w Sławkowie. W latach 1870–1954 Burki były jednym z elementów gromady w gminie zbiorowej Sławków. Z kolei w latach 1954–1961 wchodziły w skład gromady Niwa, by ponownie dołączyć do Sławkowa od roku 1961. Warto zauważyć, że w okresie 1977–1984 Burki były związane z Dąbrową Górniczą. Według danych z lat 20. XX wieku, mieszkańcy wsi stanowili 230 osób.
W trakcie II wojny światowej, Burki były nieoficjalnie znane pod niemiecką nazwą Burkenau. W przeszłości na tym terenie zlokalizowane były niewielkie kopalnie węgla kamiennego, w tym “Sławków” założona w 1814 roku, “Michałów” funkcjonująca w latach 1856–1920, “Teodor” z lat 70. XIX wieku oraz “Józef” istniejąca w latach 1875–1923. Szczególne znaczenie dla regionu miała kopalnia Józef, gdyż połączoną ją od 1915 roku z linią kolei wąskotorowej prowadzącą do szlaku kolejowego Sławków – Strzemieszyce, chociaż to torowisko zostało rozebrane po zakończeniu drugiej wojny światowej.
Burki są częścią parafii w Sławkowie. W związku z dużą odległością od kościoła parafialnego, w latach 1959–1971 podejmowane były przez lokalną społeczność oraz proboszcza ks. J. Mruczkowskiego, nieudane próby budowy kaplicy w tej okolicy. Mimo braku oficjalnego zezwolenia, ks. Mruczkowski odprawiał corocznie mszę z okazji poświęcenia pól, a w 1971 roku mieszkańcy zbudowali nielegalnie drewnianą kapliczkę, która została zniszczona przez władze w dniu 8 czerwca 1971 roku.
W dniu 29 marca 1952 roku, Rada Ministrów zatwierdziła projekt budowy Zakładu Przygotowania Rud w Burkach, który miał zajmować się uszlachetnianiem rud żelaza oraz przygotowywaniem wsadu do wielkich pieców hutniczych. Zakład rozpoczął działalność w 1957 roku i w latach 70. XX wieku produkował około miliona ton granulatu rocznie, zatrudniając przeszło 800 pracowników. Na początku lat 90. XX wieku zakład został połączony z szerokotorową Linią Hutniczą Szerokotorową. Dziś na jego terenie znajduje się Euroterminal w Sławkowie.
Obecnie w Burkach funkcjonuje Miejski Zakład Wodociągów i Kanalizacji, który prowadzi oczyszczalnię ścieków o przepustowości 400 m³ na dobę. W obrębie tej dzielnicy działają również tartak oraz pensjonat dla koni. Ulica w Burkach otoczona jest bujnymi lasami, tworzącymi integralną część Wspólnoty Leśnej Sławków. W sąsiedztwie znajdują się wilgotne łąki oraz stawy, w których można zobaczyć wiele gatunków storczyków, w tym kruszczyk błotny, kruszczyk rdzawoczerwony, kruszczyk szerokolistny, kukułkę szerokolistną oraz wyblin jednolistny.
W obrębie Burków przechodzi na teren Sławkowa część złoża czwartorzędowych piasków podsadzkowych „Szczakowa-Maczki”, które są eksploatowane przez CTL Maczki-Bór, poza granicami gminy. Dodatkowo w regionie wyznaczone są dwa szlaki turystyczne: niebieski, który jest szlakiem okrężnym prowadzącym z Olkusza do Bukowna oraz żółty, biegnący z Maczek do Ryczowa. Komunikacja publiczna jest zapewniona przez linię 949 KZK GOP.
Przypisy
- A. Czylok, J. Niewdana, M. Pulina, Współczesny stan środowiska naturalnego, w. F. Kiryk (red.), Dzieje Sławkowa, Kraków 2001, s. 664.
- S. Orłowski, Po drugiej wojnie światowej, w: F. Kiryk (red.), Dzieje Sławkowa, Kraków 2001, s. 511.
- S. Orłowski, Między wojnami, w: F. Kiryk (red.), Dzieje Sławkowa, Kraków 2001, s. 360.
- F. Kiryk (red.): Dzieje Sławkowa. Kraków: 2001, s. 561.
- Rolf Jehke Herdecke: Territoriale Veränderungen in Deutschland und deutsch verwalteten Gebieten 1874-1945.
- Dz.U. z 1961 r. nr 50, poz. 273
- Rozkład jazdy
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Niwa (Sławków) | Sławków (stacja kolejowa) | Sławków Południowy LHSOceń: Burki